Dit is mijn eindexamen opdracht voor het Sintlucas, ook wel Meesterproef genoemd. Ik heb gekozen voor het autonome examen wat Een ode aan Modernisme heet. 
Tijdens de briefing werd uitgelegd dat we een campagne moeten maken voor een musea naar keuzen voor hun nieuwe Modernisme expositie. We kregen 6 musea om uit te kiezen en de campagne moet geïnspireerd zijn door een kunststroming of kunstenaar uit Modernisme. Deze fascinatie voor de kunststroming of kunstenaar moet terug te zien zijn in de uitingen van de campagne.
Ik ben begonnen Met een Onderzoek naar de 6 musea. Na dit onderzoek heb ik gekozen om mijn campagne te maken voor Het Cobra museum voor de moderne kunst in Amstelveen. Met deze keuze ben ik verder gaan onderzoeken naar Het Cobra museum, Modernisme, Cobra, Kleuren en vormen, Trends en Concurrenten. Ook ben ik op field research gegaan in het museum waar ik me heb laten inspireren door veel kunstenaars en zo mijn 3 fascinaties heb gekozen om mijn 3 concepten op te baseren. Na het bezoek aan het Cobra museum heb ik gekozen om verder onderzoek te doen naar Corneille, Asger Jorn en de kunst groep Reflex. Wil je dit verslag lezen? Klik dan op de knop hier langs!
Na dit onderzoek heb ik mijn 3 concepten bedacht. 
Het eerste concept heet "Het gaat om de intensiteit." deze naam komt van een quote van Corneille omdat dit concept draait om deze kunstenaar. Met dit concept wil ik een silene disco organiseren in de expositie ruimte van Corneille 100 om Jongeren naar het museum te krijgen. 
Het 2e concept heet "In de ban van de Cobra." Omdat de kunst in Het Cobra museum zo hypnotiserend is kunnen alleen echte daredevils het museum betreden. Door Het Cobra museum mysterieus te marketen wil ik de doelgroep zo uitdagen om het museum te bezoeken. Dit concept is gebonden aan de kunst van Asger Jorn. 
Mijn laatste concept is geïnspireerd door de kunst groep Reflex en heet "Gewoon Cobra bezoeken." Zoals de naam al zegt was deze kunst groep van het niet denken maar gewoon doen. Ik ben erg geïnspireerd geraakt door de vormgeving van de reflex manifesto's en wil de doelgroep aanspreken door het vanzelfsprekend te maken dat je naar Het Cobra museum gaat. Gewoon Cobra bezoeken toch?
"Het gaat om de intensiteit"
In de ban van de Cobra
Gewoon Cobra bezoeken
Mijn opdrachtgevers hebben gekozen voor mijn 1e concept waar ik mee aan de slag ben gegaan. Ook heb ik een feedback moment gehad waarbij we hebben besproken wat een juiste reeks is en wat het evenement is. De middelen waar ik voor gekozen heb zijn 3 Instagram post, een Spotify playlist, festival bandjes, een projectie voor de DJ Booth en een toevoeging aan de Cobra website.
Klik om te bekijken
Klik om te bekijken
Klik om te bekijken
Wat is het evenement?
Het evenement is een silent disco waar muziek gedraaid wordt door artiesten die een nummer hebben gekoppeld aan hun favoriete werk van Corneille. De message die ik wil over brengen is dat Cobra muziek luisteren met je ogen is. Dit event moet instagrammable zijn zodat jongeren die op kunstopleidingen geprikkeld worden om te komen.

Wanneer vind het evenement plaats?
8 juli 2023 van 20:00 tot 02:00 zou het Cobra museum geopend zijn voor bezoekers van deze experience. Ik heb voor deze datum gekozen omdat het op een zaterdag valt in de zomervakantie dus heeft de doelgroep veel vrije tijd in deze periode. Ook is het wat warmer in de avonden dan in de Herst of winter dus dan is de drempel lager om het museum te bezoeken.

Wat gebeurt er?
Het event vindt plaats in de ruimte van de expositie van Corneille. In deze ruimte is het levens werk van Corneille te vinden. Het werk van hem staat beschermd achter glas en barricades die niet afnemen van de sfeer. In de ruimte zijn er gekleurde lampen die de bezoekers en de kunstwerken te verlichten, de kleuren zorgen ervoor de kunst andere kleuren krijgt en mee veranderd dus. In de ruimte bevindt zich een hoek waar de dj booth komt te staan die geïnspireerd is op de ronde balie bij de ingang. Op deze dj-station komt een visual te staan van mijn reactie op het werk van Corneille. De bezoekers mogen naar de kunst kijken en genieten van de kunst of juist helemaal losgaan op de muziek met de kunst in het achterhoofd natuurlijk.

Wat heb ik nodig?
Ik heb een winactie nodig die ervoor zorgt dat mensen bandjes kunnen winnen om naar het event te gaan. Ik heb heb een visual nodig voor de dj booth. Ik heb artiesten nodig die iets willen vertellen over hun favoriete kunstwerk. Ik heb een insta post nodig die ervoor zorgt dat mensen warm worden voor het event. Ik heb een spotify playlist nodig die de muziek van de artiesten laat zien en een verstopte message heeft. Ik heb een website pagina nodig waar je de tickets kan kopen.

Middelen:
Reeks:  
3 Instagram post waar artiesten iets vertellen over Corneille’s kunst. In de beschrijving staat een link naar de Spotify playlist waar een geheime betekenis in zit.
Een Spotify playlist met een verborgen betekenis. als de doelgroep deze betekenis gevonde heeft moeten ze een DM sturen naar het Cobra museum account.
De eerste persoon die de geheime boodschap heeft gevonden krijgt 2 polsbandjes om gratis naar de experience te gaan.

Online middel: De pagina waar de bezoekers een kaartje kunne kopen om de experience te bezoeken.

Offline middel: Een vidoe die geprojecteerd word op de DJ Booth in de ruimte van de experience.       
Back to Top